Veckans ridlektion - Tilda
DATUM: 2013-03-15 | TID: 22:44:00 | KATEGORI:

Valde 2a, tog caoitol för har vart sugen på att rida han ett tag!
Bad wilma fixa han medans jag bytte om, satt på benskydden sen och väntade ett tag, pratade med mina friendos och så. 
Sen stog vi ute och väntade ett tag om det är intressant haha..
 

Sen när vi kom in ställde jag mig i mitten och jossan spände gjorden. Sen tog jag pallen och fick fixa med lädret en stund så det blev långt nog så jag fick upp foten i stigbygeln. (osmidig tilda på 156 cm och nära stor häst på ca. 185 cm, ingen bra kombo.)
 
Sen skrittade vi fram i båda varven, koncentrerade mig på mina hälar, tår, sitsen och att sitta och vänja mig med längden på hans steg. Sen kortade vi tyglarna och skrittade lite fortare, kändes som jag satt och gungade i en gunga först hahahaha..
 
Sen galopperade vi och först tyckte jag galoppen var stor, ojämn osv.. Så stog vi upp i galoppen en stund sen skulle vi stå upp 2 steg, sitta 2, har bara gjort det i trav förut så kändes lite udda haha! Men gick bättre och bättre!
 
Sen satt vi vanligt och galoppen vart lite vinglig, men sen fick vi lite bättre balans och då kändes den bara såå skön! Vi gjorde några halter och så och jobbade med att jobba med benen i avbrottet. Sen skrittade vi på långa tyglar, tog av mig min typ dunväst för det vart döö varmt, skrittade brevid victoria en stund men det vart lite småjobbigt att göra halt då och då eftersom hon hade elina haha!
 
Sen började vi med övningen, som såg ut såhär:
Vi skulle alltså göra 8 meters volter runt 6 koner, alltså en volt, fortsätta, nästa volt osv.
Vi började i skritt och då kändes det bättre och bättre fast volterna vart lite för små, men försökte fixa till det men är ju inte van vid att jobba en såstor häst! Vi gjorde det i båda varven.
 
Sen gjorde vi det i trav och försökte komma ner i sadeln och så, och kortade stegen. Där vart det också bättre och bättre, sen släppte vi stigbyglarna och då längde han på stegen så kändes som han sprang jättefort haha, men lyckades korta dom lite så gick bättre sen, fick bättre sits och kom bak med kroppen mer. 
 
Sen när Jossan tyckte det såg bättre ut med våra sitsar så gjorde vi lite fler halter, cappi ville inte stå still först haha, gick det inte att gå framåt gick han åt sidan med bakdelen osv, så han fick massor av klappar och lättade tyglar när han gjorde rätt!
 
Sen gjorde vi volterna i galopp, och vi skulle ha samma avstånd från dom andra hästarna hela tiden, fick till volterna sådär, vissa bättre än andra, bara att jag ibland fick hoppa över varannan för han längde på steget en bra bit, men lyckades korta sen och så gick det mycket bättre!
 
Sen travade vi av som några varv på långa tyglar, sen skrittade vi, gjorde halt och satt av!
Vet inte vad vi ska göra nästa vecka men tror jag väljer först så ska nog ta capitol igen, bara för att "avsluta" det som var bra, känna att jag kommer ner lite bättre i sadeln osv, så jag kan ta nån annan nästnästa gång, svårt att förklara men vill bli ännu nöjdare haha!
 
ursäkta om de finns felstavningar, är sjuuukt trött!
 




Ditt namn:


E-postadress: (publiceras ej)


Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?