slå hästen när den gör fel?
DATUM: 2013-01-20 | TID: 17:06:00 | KATEGORI:

Något som jag blir riktigt irriterad på är när folk slår hästen när den gör fel. Jag ser det ofta på ridskolan och vissa so  gör det är riktigt hårdhänta. 
 
Om hästen gör något dumt ska man väll ändå inte slå till hästen, då är man lika dum själv och gör lika fel själv? Ansiktet, halsen eller bogen spelar ingen roll, det gör väll ont ändå. Tänk om nån skulle slå till dig i ansiktet varje gång du gör något fel, skulle du tycka det va skönt? Nej jag skulle inte tro det. 
Jag skulle bli rädd för den som gjorde så mot mig. Man skadar relationen mellan hästen och människan. Det skapas en osäkerhet.
 
Så när hästen gör fel - tänk till vad du ska göra åt det. Lönar sig det verkligen om du tar den hårda sidan på borsten och dunsar i den i hästens sida, hjälper det  verkligen att slå till hästen med vanten i ansiktet? 
Jag tycker i alla fall att det är riktigt fel, elakt och oansvarigt. 
 
 

♥ SKRIVET AV Moa

Du har rätt i det du skriver,men samtidigt gör det inte ONT på hästarna. Dem sparkar varandra med sån kraft som en människa inte skulle kunna orsaka och biter hål i huden på varandra. Så speciellt ont gör det inte. Men att slå i ansiktet blir lätt en huvudskygg häst och att slå i ansiktet är jag helt emot.
Jag kan inte säga att jag är för folk som slår hästar men det finns även situationer då man behöver ta i lite extra och tillrättavisa om du förstår vad jag menar. T.ex om en häst försöker plöja över än och man får slå till den lite så ser jag inte något fel. Att tillrättavisa på rätt sätt liksom,men att göra det med överdrift är inte heller bra.

DATUM: 2013-01-20 | TID: 20:47:43
♥ SKRIVET AV Amanda

Håller med dig! Det finns andra metoder tex att säga till på skarpen åt hästen! Men som min medryttarhäst Tubbe! När man tar in henne från hagen så vill hon navsa en och försöker bita en och då kan jag tycka att jag kan rycka till lite i grimskaften då hon fattar att DÅ räcker de. Som även MOA skrev att springer hästen över en eller ja håller så då tycker jag man kan slå till den på bogen/halsen så den stannar och då ser jag inget fel att "slå" hästen snarare att de är en mer tydlig tillsägelse att det inte är acceltabelt att göra så!

DATUM: 2013-01-21 | TID: 09:53:04
♥ SKRIVET AV Victoria

så sant. bästa ni

DATUM: 2013-02-18 | TID: 10:35:56
BLOGG/HEMSIDA: http://vrsare.blogg.se



Ditt namn:


E-postadress: (publiceras ej)


Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?