"RIDNING ÄR INTE EN SPORT"
DATUM: 2012-12-19 | TID: 23:40:00 | KATEGORI: Tilda

"det är lätt, vem som helst kan göra det, det är ingen riktig sport, man sitter bara där och ser dum ut."
 
Hur många gånger har vi hästmännsikor inte fått höra något av det där? Att vi bara sitter där på hästen och åker, får den att springa och svänga osv.
Enligt mig är ridning visst en sport, man tränar, tävlar osv. Men det är ju stor skillnad mot till exempel hockey, där tränar och tävlar man ju också, men inte fan skaffar man band med sin puck eller sin klubba?
 
I ridningen finns det 2 saker som skiljer sig rejält från dom andra sporterna. 
1, vi sitter på ett djur flera gånger större än oss, ett djur som kan tänka själv och göra vad det vill, när som helst.
2, vi skapar band med hästarna, dom blir inte bara våra "tävlings partners" utan också våra bästa vänner. Har man aldrig lärt känna en häst så kan man inte förstå. 
 
Vi hoppar över 2 meter med dom, hoppar över fasta hinder som stockar, får dom att göra "piruetter", vi kan få dom att göra som vi vill utan att ha sadel eller träns. Men för det krävs mod, fatta hur mycket vi måste lita på varandra för att göra allt det där?
 
Jag säger inte att jag kan allt det där, verkligen inte. Har aldrig suttit på en häst utan sadel och träns, gjort en piruett eller så. Men jag kommer dit, nån dag, bara inte nu, inte imorgon, inte nästa år.
 
"Men vadå, hur ska du kunna veta? Du är bara en vanlig ridskoletjej, du har ju inte ens en egen häst?"
Nej, det har jag inte, och ja jag är "bara en ridskoletjej" men dom flesta hästägare började så.
Dessutom kostar det ca. 2000 kr i månaden om inte mer att ha en häst, plus massor av tid.
Har jag dom pengarna och den tiden? Nej.
 
Men jag vet hur det känns att känna en häst, att bli accepterad.
Från en bråkig busig ponny till en ponny som stog helt stilla medans jag borstade han, men det tog flera månader.
 
Kanske lite rörigt inlägg, men ridningen ÄR en sport, mer än en sport, det är en sport samtidigt som det är en otrolig vänskap inblandad. 
 
Vi ryttare skulle gärna vilja se er fotbollsfolk eller hockeyfolk sitta upp på en häst och göra allt det där, det är ju "lätt" att kontrollera en häst som kan göra vad den vill, eller?
 

Det år så sjukt mycket att hålla koll på, man lär sig ta ansvar. 
Till exempel när du är ute och rider är det inte bara "tuta och kör", du måste ju hålla koll på omgivningen, andra ekipage, allt.
Och du måste hålla koll på hästen, inte bara köra värsta racet en timme utan någon vila, man måste ta ansvar för hästen också, det är faktist ett djur som låter dig sitta på dens egna rygg.
 
Du måste visa medkänsla eller vad man ska säga, det är som om du skulle få springa på ett löpband på högsta farten i en timme utan vatten eller vila.
 
Visst jag är inte världens bästa hästmänniska som kan allt osv, men nog vet jag att ridning är en fantastisk sport med fantastiska starka djur.
Man riskerar livet varje gång man sitter upp på en häst.
 
Peace out osv.

 

♥ SKRIVET AV Alice

Åh, håller verkligen med dej!:)

DATUM: 2012-12-20 | TID: 09:42:24



Ditt namn:


E-postadress: (publiceras ej)


Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?